Brisson, L. et alii
Plotin, Traités 30-37 (2006)
Zostrien réprouve le maître du monde sensible, le kosmokrátōr (NHC VIII, 1), 1, 16-19.
Zostrien réprouve le maître du monde sensible, le kosmokrátōr (NHC VIII, 1), 1, 16-19.
Plotin contredit donc les gnostiques en affirmant que le dieu n’est pas présent au monde sensible en y envoyant seulement certaines puissances ici ou là. En fait, la puissance divine est présente tout entière dans…
Rappel de l’hypothèse gnostique selon laquelle dieu, ou l’intelligible, resterait en lui-même et enverrait les âmes dans le monde sensible (chap. 3, 3-6).
At 34a he (=Plato) says, of the material body of the cosmos, that it is divine and that at its center the god set a soul that extended throughout its mass and enclosed it all…
Plotinus would certainly deny that there is any positive evil force at play in the cosmos — that would be a tenet of the Gnosticism that he eschewed. Rather evil is seen as an absence…
However, Plato nowhere fully discusses the question of evil. Guthrie (1978, vol. 5, 92-100) reviews the question and its treatment by scholars, who are divided on the consistency of Plato’s approach ; some consider that…
5, 35 : Each one of us : The chapter ends on an optimistic note, probably in contrast to the Gnostic view that the cosmos is an evil creation. Part of our human experience is…
Faut-il réserver aux dieux le monde intelligible et aux démons le monde sensible ? Ce problème a une grande importance pour Plotin. Il pose en effet le problème de la divinité de la bonté et de…