Armstrong, A. H.
Plotinus, Enneads III (1967)
The object of Plotinus is to explain how belief in the existence and goodness of divine providence can be justified in the face of all the apparent evils in the world: the opponents he has…
The object of Plotinus is to explain how belief in the existence and goodness of divine providence can be justified in the face of all the apparent evils in the world: the opponents he has…
The Gnostics: cp. II. 9 [33], of which the title is given by Porphyry in Life, ch. 24, 56-57, as “Against those who say that the maker of the universe is evil, and the universe…
Idée d’origine épicurienne, qu’on retrouve aussi dans le mysticisme hermétique (J. Carcopino, « Le tombeau de lambiridi et l’hermétisme africain », Revue Archéologique, I, 1922, p. 211-301).
Il faut ajouter enfin que, dans son exposé, Plotin a souvent en vue les gnostiques, ces hérétiques chrétiens contre qui il avait déjà mené une vive attaque dans le traité qui est le dernier de…
Comparer chapitre 1, 37 ; Plotin doit viser, dans ces deux passages la thèse gnostique des générations au sein de la réalité intelligible, thèse qu’il a soumise à une critique de détail dans II, 9).
C’est le titre que donnent la majorité des manuscrits, le Pinax, le sommaire de la deuxième Ennéade et la table chronologique des traités plotiniens (Vie de Plotin 5, 33). La table systématique lui substitue Contre…
Plotin n’a peut-être pas connu les Oracles, à moins que le début du 9e traité de la Ire Ennéade, « Sur la sortie du corps », ne s’inspire du fragment 166 (…) : d’après Psellus,…
Plotinus would certainly deny that there is any positive evil force at play in the cosmos — that would be a tenet of the Gnosticism that he eschewed. Rather evil is seen as an absence…
However, Plato nowhere fully discusses the question of evil. Guthrie (1978, vol. 5, 92-100) reviews the question and its treatment by scholars, who are divided on the consistency of Plato’s approach ; some consider that…
5, 35 : Each one of us : The chapter ends on an optimistic note, probably in contrast to the Gnostic view that the cosmos is an evil creation. Part of our human experience is…